BLOG | De 5 W's in Social Media

We kunnen er niet meer omheen, met de komst van internet leven we in een digitale wereld, waar heel wat informatie wordt gedeeld en ook als ondernemer of bedrijf is het van belang om deze online kanalen effectief in te zetten. Als leidraad deel ik je graag de 5W's in social media mee om je online zichtbaarheid te vergroten.

1. Waarom?

De basisvraag is: Waarom zou je starten met social media? Eens meer klaarheid, is er een gemotiveerde grond om aan de slag te gaan met social media. Enkele voorbeelden:

  • Wat is het doel waarom je social media inzet? Welke zijn jouw doelen?
  • Wens je jouw naamsbekendheid te vergroten?
  • Wens je het koopgedrag van jouw klanten, consumenten te beïnvloeden?
  • Wens je nieuw talent aan te werven?
  • Wens je jouw producten te innoveren?
  • Wens je meer omzet te genereren?
  • Wens je je als expert te profileren?

Er zijn allerhande wensen en doelen om social media in te zetten en deze is dan ook de basis om te bepalen welke social media kanalen je jouw doelen helpt te realiseren.

2. Wie?

Sta ook stil wie je wenst te bereiken. Wie is jouw ideale klant? Of in marketing termen: bepaal jouw Buyer Persona. 

Buyer Persona zijn fundamenteel voor je business, want deze geven heel wat inzichten:

  • Over wie ze zijn
  • Wat ze wensen
  • Wat ze doen
  • Hun pijnpunten en uitdagingen
  • Hun interesses
  • Leeftijd, geslacht, ...

Op basis van dit inzicht, stel je een gerichter content plan op.

3. Wat?

Content is King. We worden overspoeld door een overdosis van informatie. Content dient daarom heel gericht opgesteld te worden, met herkenbaarheid en naar het publiek toe, het gevoel van 'begrepen' te worden.

Vaak hoor ik dat mensen geen inspiratie hebben.. Of geen tijd om te posten.

Er is net zoveel waardevolle informatie dat gedeeld kan worden en dat niet zomaar verloren gaat in de oceaan van posts. Val op, post originele content, deel inspirerende verhalen of quotes, ga achter de schermen een kijkje nemen, ... En stel een content kalender op. Om je alvast een duwtje in de rug te geven:

  • Tip van de dag
  • Post een handleiding van 'Hoe maak ik ..'
  • Geef een gratis e-book weg
  • Video achter de schermen
  • Toon welke tools je gebruikt
  • Deel een sneak peek aan je volgers
  • Vertel over een boek dat je leest
  • Stel vragen
  • Post een getuigenis van een tevreden klant of een succesverhaal
  • Geef een speciale korting aan je volgers

Met creativiteit val je op. En .. blijf vooral jezelf, authentiek.

4. Waar?

Welk social media kanaal inzetten voor welke content.

Ik raad aan om niet één en hetzelfde stukje informatie op alle kanalen te gaan delen. Want dit wordt als spam beschouwd door het publiek. Verras je volgers met andere informatie en foto's op elk social mediakanaal, zo blijven je volgers je écht volgen.

  • LinkedIn is een zakelijk online netwerkkanaal. Post hier eerder zakelijk nieuws omtrent aanwerven van nieuw talent, succesverhalen, uitdagingen die je als ondernemer meemaakt, management boeken dat je leest, vragen stellen in je netwerk als je op zoek bent naar iets specifieks, ...
  • Facebook pagina: deze content mag iets ludieker, eerder informeel. Entertain, amuseer, .. maar blijf authentiek. Gebruik enkele emoticons om je post te laten opvallen. Informeren en delen van wetenschappelijke weetjes zijn ook welkom.
  • Instagram: post professionele, esthetische foto's en vergeet Instagram Stories niet in te zetten om een kijkje te laten nemen achter de schermen. De onderwerpen rond reizen, fitness, gezondheid, mode, gezonde voeding, .. doen het bijzonder goed op dit kanaal.
  • Twitter: dit is vooral om heet van de naad verhalen te delen, om je als expert te tonen, discussies aan te gaan, werkt zeer goed voor bedrijven en politiekers, nieuwsberichten, ...

Gouden regel: spam niet, verkoop niet of kom niet te commercieel over.

5. Wanneer?

Consistentie is belangrijk, regelmatig posten om 'top of mind' te blijven bij je volgers of nieuwe volgers te creëeren. Een geheime formule bestaat niet, de algoritmes worden regelmatig bijgewerkt en geüpdatet... Kijk in de statistieken welke post het goed heeft gedaan in de zin van: likes, comments, interactie, bereik. 

Wanneer is je doelpubliek online?

Voor een warme bakker heeft het bijvoorbeeld wel zin om op zaterdag om 06:00 's ochtends een post van een warm brood te posten.

Voor een schoonheidsinstituut heeft het zin om op een vrijdagavond na 18:00 een post te plaatsen rond 'tijd om te ontspannen', net voor het week-end start.

Kijk welke tijdstippen het beste voor je werkt.

Oefening baart kunst.

En, have fun!


Meer info of wens je een verkennend gesprek in te plannen?

Stuur een berichtje via social media, What'sApp of een belletje.

Foto: Carlo Verfaille 

MUA: Michèle Feyaerts

Fashion: Frizzante Leuven

Venue: NH Bloom Brussels

BLOG | De 5 W's in Social Media

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x