BLOG | Bepaal de WHY van jouw evenement: 7 doelen

Evenementen organiseren.. Ik vergelijk een evenement als één grote puzzel. Er komen zoveel onderdelen, puzzelstukjes, kijken bij de organisatie van een event, pre-evenementiële taken, post-evenementiële opvolging, originele concepten, een vlotte productie, een efficiënte planning tot een praktische organisatie, van heldere communicatie tot een detaillistisch budget management...

Mijn hart maakt nog steeds een sprong van vreugde om al deze puzzelstukjes samen te brengen tot één geheel. Na de opleiding Business Event Management, heb ik beslist om mijn zaak in evenementen & social media te starten. Want ik geloof dat online en live communicatie hand in hand met elkaar gaan.

Ik merk dat ondernemers / KMO's (MKB voor de Nederlandse lezers) & bedrijven niet steeds stil staan bij het feit WAAROM ze een evenement willen organiseren. En laat dit nét het fundament zijn. Een sterke basis om je evenement stevig op te bouwen.

Wat is de aanleiding? Waarom willen we een evenement organiseren?

Vanuit een heldere "WHY" (van de Golden Circle), wordt het doelpubliek concreter, de boodschap die gecommuniceerd is duidelijk, welk type evenement best geschikt is, ..

Er zijn verschillende doelen mogelijk, ik deel graag 7 doelen:

DOEL 1: Informeren. Een nieuw product of dienst of verandering in de organisatie dient gecommuniceerd te worden. Denk aan een Kick-Off meeting begin van het jaar. Het voordeel van een evenement is dat al je medewerkers op één en hetzelfde moment worden geïnformeerd.

DOEL 2: Kennisoverdracht. Specifieke kennis delen aan een specifiek segment. Denk hier aan congressen, seminaries, conferenties, seminaries, symposia, ..

DOEL 3: Netwerken. Je wil mensen (klanten, prospecten, leveranciers, ...) samenbrengen met als doel om te netwerken. Hier gaat het om relaties verstevigen of leggen van nieuwe, betekenisvolle contacten. Denk hier aan netwerk events.

DOEL 4: Verkopen. Je wil jouw dienst of product verkopen. Een voorbeeld is deelnemen aan een (vak)beurs om je naambekendheid te vergroten en je product aan potentiële klanten aan de man te brengen.

DOEL 5: Rekruteren. In plaats van enkel online vacatures te plaatsen, organiseer je een rekrutering evenement, waarbij je direct contact hebt met kandidaten die interesse hebben in je bedrijf en job(s). Face-to-face communicatie is veel persoonlijker, je laat de kandidaten tot bij jou komen in plaats van te wachten op sollicitaties. Het is een andere, verrassende, menselijke manier om te rekruteren.

DOEL 6: Motiveren. Motiveer je personeel met een incentive-reis of met een teambuilding activiteit om hun (verkoop)doel te behalen. Erken en waardeer je medewerkers met een origineel bedrijfsuitje.

DOEL 7: Bedanken. Een personeelsfeest, een jubileum, een Nieuwjaarsparty... om de loyaliteit van je leveranciers en medewerkers, ... te bedanken.

* * * * * * * * * *

Korte samenvatting van 7 doelen bij event organisatie:

  1. Informeren
  2. Kennisoverdracht
  3. Netwerken
  4. Verkopen
  5. Rekruteren
  6. Motiveren
  7. Bedanken

* * * * * * * * * *

Stel je bij het formuleren van je doelstellingen ook de vraag wat je bij je doelgroep wil bereiken

  • Wil je iets bekendmaken?
  • Een gedrag stimuleren of ontmoedigen?
  • Remmingen wegwerken/drempels verlagen?
  • Een visie of plan verkopen/communiceren?

* * * * * * * * * *

Een evenement 

is een onderdeel 

van de bedrijfsstrategie.

* * * * * * * * * *

Doelstellingen worden vaak vaag en vrijblijvend geformuleerd. Ze zijn niet specifiek, niet meetbaar en doen meer denken aan wensen of goede intenties. Om een succesvol evenement neer te zetten dienen doelstellingen SMART gedefinieerd te worden:

  • Specifiek

Omschrijf het doel zo duidelijk en concreet mogelijk. Wat wil je dat mensen na afloop van het event onthouden? Wat wil je dat ze ermee gaan doen? Hoe wil je dat ze het event beleven?

  • Meetbaar

Bepaal concreet de hoeveelheid. Plak er getallen, methodes, procedures, normen aan om zaken meetbaar te maken.

  • Acceptabel

Past de doelstelling bij de cultuur van je bedrijf? Wat is het belang van het event? Kan je dit onderbouwen? Hoe past het event binnen de bedrijfsdoelstellingen en het bedrijfsimago?

  • Realistisch

 Staan de inspanningen in relatie met het resultaat?Is het doel haalbaar? Is er voldoende know-how, capaciteit, middelen, ..? Staan de inspanningen in relatie met het resultaat?

Vergeet niet vanuit het standpunt van de doelgroep te denken.

  • Tijdsgebonden

Wanneer moet het doel gerealiseerd zijn? Tijdgebonden gaat altijd over data: een begindatum en een einddatum. Soms is dit voor een deel al behandeld bij ‘Specifiek’ en/of bij ‘Meetbaar’.

Vermeld dus niet alleen in je doelstelling wat je wilt meten maar ook binnen welke tijd en op welke manier.

* * * * * * * * * *

Together Strong. Ik geloof heel sterk in het principe van GEVEN. Om ieder van je te bedanken voor je reactie, beloon ik je graag met een E-BOOK (ter waarde van € 249,00). >> Vraag deze hier gratis aan.

Hartelijk dank voor jouw tijd! Met plezier kijk ik uit naar jouw reactie.

Deel gerust deze blog met jouw relaties hier op LinkedIn. Dat waardeer ik enorm! Ik kijk er naar uit om je snel te ontmoeten. Let's connect!

Sprankelende groetjes,

BLOG | Bepaal de WHY van jouw evenement: 7 doelen

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x