BLOG | 5 tips voor meer FOCUS

Evenementen organiseren: het vraagt een flexibele aanpak gezien er steeds last-minute wijzigingen, aanvragen, aanpassingen zijn en zeker de uren en dagen voordien, komen er bijkomende taken aan te pas.

Hoe krijg je zaken gedaan, als je onder druk staat en hoe blijf je productief?

Het magische woord voor mij is:  ☆ F O C U S ☆

Focus betekent: gerichte aandacht geven aan 1 taak om deze van de to-do lijst te schrappen.  

Zoals een camera scherpgesteld wordt aan een object. 

Ik deel graag enkele praktische tips om succesvol aan de slag te gaan.

1. Elimineer alle afleiding

Notificaties van e-mail en social media afzetten; de beltoon van je GSM op stil zetten en tijdens een taak die heel wat aandacht vraagt zelfs in een andere kamer leggen. Notificaties doden jouw productiviteit. Doe de deur dicht, sluit je af van afleiding, geluiden, .. Hang het bordje "niet storen". 

Je hebt het recht om zelf jouw tijd in handen te nemen en in te plannen hoe dit voor jou uitkomt om een dringende taak tot in de puntjes te volbrengen.

2. Uw tijd nauwgezet toewijzen

Sommige mensen werken het best 's ochtends vroeg, anderen zijn beter gefocust in de namiddag of avond. Op welk moment ben je het meest alert en productief? Eens je je hiervan bewust bent, plan je zware taken in, op momenten waar je bergen werk verzet. Ken jezelf.

3. Planning, planning, planning

Elke zondagavond bekijk ik mijn agenda van de komende week en ga ik na hoeveel tijd ik nodig heb om aan projecten te werken. Ik voorzie steeds wat marge voor last-minute (aan)vragen of als een taak toch meer tijd in beslag zou nemen dan initieel voorzien. Ervaring geeft op termijn een betere inschatting naar de hoeveelheid tijd dat je nodig hebt voor bepaalde taken. Vergeet niet om die extra marge te voorzien want het kan van pas komen. Ik blokkeer ook tijd voor administratie, facturatie, tijd voor event planning van één van mijn klanten, tijd voor contentmarketing voor een social media project, tijd om te gaan sporten, tijd van verplaatsingen tussen meetings door, ... Als ik merk dat er teveel vergaderingen zijn ingepland, hanteer ik mijn prioriteiten lijst. Is deze meeting belangrijk en/of dringend? Anders verzet ik deze naar een ander tijdstip, later op de maand (en hoef ik niet last-minute zoals de dag zelf bellen om te zeggen dat ik er niet geraak). Multi-tasking is een no-go.

Om de maand, week, dag nog meer in detail in te plannen, raad ik enkele specifieke methodes aan:

Journaling: is een agenda waarin je ook jouw taken, prioriteiten, inspiratielijsten, .. bijhoudt. Je start de dag met enkele vragen zoals onder meer: Welke 3 taken wil ik vandaag volbracht hebben?

Je gaat ook na waarvoor je dankbaar bent, zowel 's ochtends als 's avonds.

Voor het slapen gaan, open je jouw boekje om na te gaan of je jouw taken daadwerkelijk kan schrappen van je lijst.

Journaling helpt om jouw taken, prioriteiten, doelen op te volgen.

Zelf gebruik ik graag die van BestSelf.

Harada methode: hiervoor lees je als basis het boek "De Harada Methode". Deze methode is een stap-voor-stap proces om persoonlijke en professionele doelen en dromen te bepalen én te realiseren. Voor mij werkt deze methode om de verschillende acties te definiëren, in verschillende stukken op te delen en zo het actieplan uit te tekenen. Het creëert zelfsturing en meer zelfdiscipline. In het begin vraagt het tijd om het jaardoel heel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) te omschrijven. Hoe concreter en hoe gedetailleerder het doel wordt bepaald, hoe duidelijker en helderder de te ondernomen stappen worden. Verschiet niet hoe jouw leven veranderd door enkele (nieuwe) dagelijkse gewoonten in te plannen. Het werkt fantastisch!

4. Prioriteiten & Time management

De matrix van Eisenhower is een bekend model in tijdsbeheer en is zeer eenvoudig in gebruik. Wat is dringend? Wat is belangrijk? Op basis van dit kwadrant, vind je snel het antwoord naar de actie die je best onderneemt.

Stephen Covey heeft dit model zelfs gepopulariseerd in zijn boek "The 7 Habits of Highly Effective People."

5. Pauzeer op tijd

Gun jouw brein wat rust, neem fysiek een pauze: ga wandelen, doe even iets anders, .. en neem ook een mentale break. Rust, beweeg, drink water, eet iets, luister naar muziek.. Zo worden de hersencellen weer opgeladen en borrelt de creativiteit vanzelf weer op.

 

Wat doe jij om je te focussen?


Véél succes,

BLOG | 5 tips voor meer FOCUS

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x