BLOG | 12 Trends in Evenementen

De branche van ontmoetingen (“meetings”) en evenementen evolueert voortdurend, met innovaties en vooruitgang zowel binnen als buiten de sector. 

Het is voor event managers van belang om op de hoogte te blijven van deze nieuwste trends en om ze op te nemen in een volgend evenement.

Evenementen worden, gelukkig, niet meer zomaar ‘los’ ingezet en worden gezien als een onderdeel van de marketing- en communicatiestrategie.

Ik deel graag 12 trends met jullie.

TREND #1: PERSONALISEREN

Personaliseren op verschillende vlakken: enerzijds in de communicatie. Stuur geen herinneringsmail naar deelnemers die al geregistreerd zijn.

Stuur specifieke content naar je deelnemers op basis van de linken die ze aangeklikt hebben.

Creëer een specifieke #hashtag (lees ook deze blog hierover), verwerk het logo tot in de kleinste details, maak er iets exclusiefs van.  

Maak een programma zo op dat er voor elk wat wils is. Dat deelnemers kunnen kiezen uit een programma en het event op deze manier als het ware ‘op maat’ is georganiseerd.

TREND #2: ZERO WASTE

Dit thema wordt nog belangrijker. Afval beperken, herbruikbaar materiaal gebruiken, voedselverspilling tegengaan. Duurzame evenementen worden de regel.

Met de wetgeving waarbij in 2021 alle wegwerpplastic zal verbannen worden (plastic rietjes, bestek, borden, ballonstaafjes, roerstokjes), vragen zelfs klanten/bedrijven pro-actief om bv geen plastic bekers te gebruiken. Alleen herbruikbaar materiaal of glazen in glas.

Als locatie of cateraar kan je hier alvast op inspelen door alternatieven voor te stellen.

TREND #3: FESTIVALISEREN 

Festivals zijn ‘hot’ en traditionele congressen zijn saai. Voeg ze samen en je hebt een nieuw concept.

Deelnemers willen enkel dat deel volgen waar ze interesse in hebben, een keuze vrijheid om zelf je eigen programma samen te stellen is belangrijk.

Op deze manier zijn je deelnemers veel relaxter en houden ze hun aandacht.

Dit komt mede door onder andere de toetreding van een nieuwe generatie (generatie Z) op de arbeidsmarkt en de veranderende behoefte.

TREND #4: BLEISURE

We worden al 24/7 overspoeld met informatie en impulsen, we zijn continu online.

Een nieuwe trend is de combinatie van Business & Pleasure.

Lange speeches worden verkort en worden gecombineerd met activiteiten in het publiek.

Er is een mix van zakendoen, informatie delen, entertainment.

Het gaat om Human-to-Human, om mensen. Mensen komen ook (en vooral) naar je event om te netwerken.

Voorzie hiervoor tijd.

Creëer settings waarbij mensen op een veel persoonlijkere manier met mekaar kunnen kennismaken, een kampvuur, interactive chef’s tables of mini theaters. 

TREND #5: LIVE LAB

Een live lab is een bepaalde ruimte waarin deelnemers gezamenlijk kunnen werken aan bepaalde vraagstukken. Dit innovatie-element kan als een soort van mini-hackathon gezien worden. Waarom zou je de krachten niet bundelen op evenementen zoals congressen en beurzen?

TREND #6: GEZICHTSHERKENNING

Gezichtsherkenning (Facial recognition) werd het afgelopen jaar al vaker gebruikt op evenementen. De technologie helpt om lange wachtrijen te beperken. Zeker voor grote evenementen zoals beurzen of conferenties is deze technologie welkom. En het brengt de veiligheid ook naar een hoger niveau.

TREND #7: STEM TECHNOLOGIE

De stem technologie groeit aanzienlijk en kan ook in events geïmplementeerd worden.

Met een chatbot of een stem assistent bezorg je het event een extra dimensie.

TREND #8: LINKEDIN EVENTS

We kijken er alvast naar uit dat deze functionaliteit opnieuw haar intrede doet. Dankzij deze netwerktool kan je op voorhand al connecteren met deelnemers die het evenement bijwonen. Netwerken voor, tijdens en na het event, een krachtige combinatie van online & offline netwerken.

TREND #9 INFLUENCER MARKETING

Wie van je deelnemers zijn ‘die hard’ fans en kan je inzetten als je ambassadeur?

Welke influencer past bij je brand, bij het verhaal dat je wil vertellen, bij de waarden van het bedrijf en kan ingezet worden om je evenement te promoten?

Het hoeven niet de grote influencers te zijn, een micro-influencer met een hoger engagement en échte interesse in jouw event, is meer waardevol.

TREND #10: BREIN PAUZE

Mensen staan bewuster in het leven en deelnemers zijn ‘marathon’ events moe.

Het is van belang om “brain breaks” te voorzien.

Deelnemers willen tijd en ruimte om een frisse neus op te halen, om na te denken, om even tot rust te komen. 

Een meditatie moment, een creatieve workshop, sportieve activiteiten, massage, wellness, .. worden belangrijke onderdelen in je evenement en dragen bij tot een betere weerstand, minder stress, meer mindfulness.

Ruimtes waar je even rustig kan chillen zijn belangrijk om te vluchten van aanhoudende stimuli.

TREND #11 CATERING

Op vlak van catering is er vraag naar gezonde, biologische voeding.

Cateringbedrijven dienen rekening te houden met verschillende voedingsintoleranties- en allergieën en bieden intussen vegetarische & vegan schotels aan.

Zo is elke deelnemer tevreden.

Er is een tendens dat er minder alcohol wordt gedronken en meer alcoholvrij bier of alcoholvrije aperitieven wordt gevraagd.

Voor ieder wat wils, ook op het vlak van eten en drinken.

TREND #12 WIFI

Snel en betrouwbaar Wifi is de norm.

Ook de mogelijkheid om gemakkelijk je gsm of laptop op te laden.

Meubilair wordt meer voorzien van een stroompunt zodat je gast niet hoeft te zoeken naar een oplaadpunt.


Korte samenvatting van 12 Trends om te integreren in je volgende events: 

TREND #1: PERSONALISEREN

TREND #2: ZERO WASTE

TREND #3: FESTIVALISEREN

TREND #4: BLEISURE

TREND #5: LIVE LAB

TREND #6: GEZICHTSHERKENNING

TREND #7: STEM TECHNOLOGIE

TREND #8: LINKEDIN EVENTS

TREND #9 INFLUENCER MARKETING

TREND #10: BREIN PAUZE

TREND #11 CATERING

TREND #12: WIFI

* * * * * * * * * *

Samenwerken?

Geef ons een seintje!


Groetjes

BLOG | 12 Trends in Evenementen

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x