BLOG | 10 Tips om je evenement via social media te promoten

“Wat is nu die link tussen social media en evenementen?”

“Hoe kan ik social media inzetten om mijn evenement online te promoten?”

Foto credit: rawpixel.com from Pexels

Zowel evenementen als social media maken deel uit van je communicatie-marketing strategie.

Om enkele termen even te duiden:

Evenementen en ‘brand activation’ vallen onder Live Communicatie.

Offline Marketing gaat om drukwerk, radio, billboards, persberichten, flyers, brochures, ..

Online Communicatie gaat om communicatie via internet zoals ondermeer websites, e-mail, chats, Messenger, Whats’App, Social Media, ..

Al deze vormen van communicatie / marketing kunnen niet apart bekeken worden, er dient een overkoepelende strategie te worden opgezet.

* * * * * * * * * *

De combinatie van online, offline & live communicatie zorgt voor de perfecte mix om jouw doelpubliek jouw merk te laten ervaren.

* * * * * * * * * *

Als events manager én early adopter voel ik me als een vis in het water of beter, als een vis in de wereld van de likes & comments.

Redenen waarom social media nog niet worden geïntegreerd om een evenement te promoten zijn: 

·     Een gebrek aan tijd

·     Een gebrek aan kennis

·     Een gebrek aan geld

·     Een gebrek aan resources

·     Angst voor negatieve feedback

·     Geen strategie: niet weten welk social media kanaal in te zetten

·     Onduidelijkheid wie dit deel op zich neemt

Foto credit: rawpixel.com from Pexels

Er zijn verschillende momenten bij een evenement waarin social media geïntegreerd kan worden, namelijk

·     Pre-evenementieel

·     Tijdens een evenement

·     Nadat een evenement heeft plaatsgevonden

Welke social media kanalen zijn er om je evenement te promoten?

·      De mobiele app van een evenement dat je specifiek voor je event laat ontwikkelen

·      YouTube

·      Google+

·      Facebook

·      LinkedIn

·      Instagram

·      Pinterest

·      Twitter

·      Snapchat

·      Blogs

Foto credit: Pexels

Waar is jouw doelpubliek actief?

Het vraagt wat opzoekingswerk om na te gaan wie jouw ideaal doelpubliek (buyer persona) is en op welk social media kanaal hij/zij actief is.

Let op:

·     Creëer waarde met relevante content en geef.

·     Relevante content is informatief, entertaining, inspirerend, engaging.

·     Creëer interactie met je doelpubliek. Bouw een relatie op.

·     Verzorg en pamper je community.

·     Stel een contentplan op.

Photo credit: Pexels

Ik geef je graag tips hoe je social media integreert om je evenement te promoten. Afhankelijk van het type event (besloten = privé / publiek), doelpubliek.. zijn mogelijks niet alle tips van toepassing.

TIP #1 Maak een evenement aan op Facebook

Het lijkt zeer eenvoudig en toch merk ik nog steeds dat er bij publieke evenementen, zoals congressen of seminaries wordt vergeten om via de Facebook pagina een evenement aan te maken.

Het voordeel is:

De organisator kan geïnteresseerden uitnodigen. Ook mensen die zich inschrijven, kunnen via Facebook laten weten of ze al dan niet van de partij zijn (en dit is zichtbaar in hun netwerk) en kunnen vrienden, kennissen, collega’s uitnodigen om mee te gaan naar dit evenement.

Het evenement zelf kan door de organisator gepromoot worden door middel van een betalende advertentie.

En mensen die op je Facebook pagina terechtkomen, zien ook via de Tab ‘Evenementen’ dat je dit evenement organiseert (en eventueel meerdere).

Een stapje verder: laad in je Facebook Cover Foto (Omslagfoto) een afbeelding rond het evenement en bewerk de knop om zich in te schrijven op het evenement. Zo heb je onmiddellijk een call-to-action.

TIP #2 Post via Instagram Stories video’s en foto’s van "Achter de schermen"

Heel stiekem mensen een kijkje laten nemen achter de schermen. Het werkt! Want .. iedereen vindt het wel boeiend en spannend om te weten hoe een evenement wordt opgezet, wat er bij een evenement allemaal komt kijken.

Foto credit:  Callie Morgan on Unsplash

TIP #3 Deel een Aftermovie van een voorgaand evenement

Als het om een steeds terugkerend evenement gaat, laat een video maken die de atmosfeer weergeeft, eventueel met enkele getuigenissen.

Post deze via verschillende kanalen. Een video geeft de vibe weer en geeft vertrouwen in de zin van ‘het programma zag er precies interessant uit’.

Foto credit: Donald Tong from Pexels

TIP #4 Maak een specifieke #hashtag aan voor jouw evenement

Een # creëren, het wordt nog steeds vergeten en het is zo gemakkelijk. 

Op deze manier kan je alle conversaties rond het evenement opvolgen, centraliseren en verder gaan delen.

In mijn een volgende blog geef ik je een aantal redenen waarom een # aanmaken zo belangrijk is.

Foto credit: rawpixel.com from Pexels

TIP #5 Update de Bio van ieder social media kanaal

De informatie in een Bio op je social media kanaal geeft kort & krachtig informatie mee. Vermeld hier alvast het evenement, alweer een manier om je event heel gemakkelijk in the picture te zetten.

Foto credit: Tony RobbinsUnleash the Power Within - Chicago, IL Facebook Event page

TIP #6 Maak event banners voor al je social mediakanalen

Maak een specifieke event banner voor al je social media kanalen en laad deze op. 

Jouw grafisch designer kent perfect de afmetingen van de banners voor de verschillende social media kanalen. Zo’n banner is gratis promotie voor je evenement.

Photo credit: Sprekers banner - voorbeeld van Business Fit Magazine voor de Exponential Leadership evenement

TIP #7 Ontwerp een specifieke visual voor je spreker(s) in verschillende formaten

Ontwerp een grafisch design met de profielfoto van je sprekers in de branding van je evenement in verschillende formaten en vraag je sprekers om deze ook te delen in hun netwerk.

Foto credit: Voorbeeld in Canva om een wedstrijd aan te kondigen

TIP #8 Organiseer een wedstrijd om een gratis toegangskaart te winnen voor je evenement

In lijn met de richtlijnen van ieder social media kanaal, is dit een gemakkelijke manier om aandacht te krijgen.

Via Instagram werken wedstrijden zeer gemakkelijk. Bijvoorbeeld door te vragen om je account te volgen en te vragen waarom hij/zij naar jouw event zou komen en om een vriend te taggen.

TIP #9 Host een Live video 

Host een Live video via één of meerdere social media kanalen. Dit kan zowel voor een evenement plaatsvindt, waarbij meer uitleg wordt gegeven omtrent het programma. Tijdens een Live video kan het publiek vragen stellen, waardoor je nog meer voeling krijgt waarnaar ze op zoek zijn of welke hun noden zijn. Een Live video kan als een teaser-campagne worden ingezet.

Tijdens het evenement kan Live video uiteraard ook ingezet worden om de sfeer te tonen, om interviews te doen met sprekers, met gasten, ..

Foto credit: Ingo Joseph from Pexels

 TIP #10 Deel een stukje van de presentatie op voorhand

Teaser slides op voorhand delen via social media, geeft al kernwoorden en boodschappen mee. Het prikkelt bovendien de nieuwsgierigheid van een potentiële deelnemer.

Je deel dit stukje presentatie in ruil voor een e-mailadres en eventueel koppel je hier nog een ‘early-bird’ tarief aan.

Foto credit: Voorbeeld Canva - presentatie

Er zijn heel wat mogelijkheden om je evenement online te promoten en toch worden heel wat opties onbenut gelaten.

Ik hoop van harte dat deze tips je alvast een stapje verder helpen om social media te integreren bij de promotie van je event.

* * * * * * * * * *

Korte samenvatting van de 10 tips om social media te integreren om je evenement te promoten:

TIP #1 MAAK EEN EVENEMENT AAN OP FACEBOOK

TIP #2 POST VIA INSTAGRAM STORIES VIDEO'S EN FOTO'S VAN "ACHTER DE SCHERMEN" 

TIP #3 DEEL EEN AFTERMOVIE VAN EEN VOORGAAND EVENEMENT

TIP #4 MAAK EEN SPECIFIEKE #HASHTAG AAN VOOR JOUW EVENEMENT 

TIP #5 UPDATE DE BIO VAN ELK SOCIAL MEDIA KANAAL 

TIP #6 MAAK EVENT BANNERS VOOR AL JE SOCIAL MEDIA KANALEN

TIP #7 ONTWERP EEN SPECIFIEKE VISUAL VAN JOUW SPREKER(S) IN VERSCHILLENDE FORMATEN 

TIP #8 ORGANISEER EEN WEDSTRIJD OM EEN GRATIS TOEGANGSKAART TE WINNEN VOOR JE EVENEMENT 

TIP #9 HOST EEN LIVE VIDEO 

TIP #10 DEEL AL OP VOORHAND EEN STUKJE VAN DE PRESENTATIE

* * * * * * * * * *

Hartelijk dank voor jouw tijd! Met plezier kijk ik uit naar jouw reactie.

Jouw boodschap, online & offline, sprankelend ✨ communiceren.

Met sprankelende groetjes,




This post originally appeared on LinkedIn profile - Geraldine Huybrechts Articles

BLOG | 10 Tips om je evenement via social media te promoten

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x