BLOG | 10 Tips om je Evenement te vermarkten

Lees mijn gastblog op Lady Boss Blogger of lees de vertaling hieronder

De meeste evenementplanners hebben geen flauw idee van sociale media. Echter, we kunnen niet ontsnappen aan de wereld van social media. Daarom heb ik de volgende kapstok bedacht:

"De 5 W's van sociale media" (de pijlers in je Online Communicatie goed is )

"De 5 W's van evenementenplanning" (volgens de 5 W's van Evenementen)

Dit brengt ons op "10 manieren om sociale media in te zetten om je evenement te promoten"

10 Ways To Use Social Media To Market Your Event


5 W's van sociale media

Hier zijn mijn 5 Ws sociale media om uw online zichtbaarheid te vergroten (en te verbeteren).

1. WAAROM?

Het begint allemaal met 'Waarom?'

Waarom ben je op sociale media?

Er zijn verschillende doelen voor het gebruik van sociale media als marketingstrategie. Een paar daarvan zijn:

  • Merkbekendheid vergroten
  • Het koopgedrag van bestaande klanten / nieuwe klanten beïnvloeden
  • Het werven van nieuw talent
  • Innoveren van uw producten
  • Meer omzet genereren
  • Je profileren als een expert
  • Zodra u uw doelen hebt gedefinieerd, wordt duidelijker welke socialemediakanalen u nodig heeft om ze te bereiken en welk type inhoud u zou moeten delen.


2. WIE?

Wie zou je willen bereiken? Wie is je ideale klant?

Of zoals we in marketing zeggen, wie is uw koper-per-soon?

De Buyer Persona is van fundamenteel belang voor uw bedrijf, omdat het u inzicht geeft in:

  • Wie zijn zij
  • Wat zij willen
  • Wat ze doen
  • En hun uitdagingen, interesses, leeftijd, geslacht en inkomen ...

Op basis van deze inzichten kunt u een concreet inhoudsplan maken.


3. WAT?

Wat heb je nodig om te communiceren?

Inhoud is koning.

Omdat we al overladen zijn met informatie, moet de inhoud zeer gericht en gemakkelijk herkenbaar zijn voor lezers, zodat ze zich begrepen voelen.

Ik hoor mensen vaak zeggen dat ze niet geïnspireerd zijn of geen tijd hebben om te posten.

Er is echter zoveel waardevolle informatie om te delen. De kunst zorgt ervoor dat het niet verloren gaat in de bestaande oceaan van inhoud.

Als uw bericht opvalt, als het originele inhoud is, een inspirerend verhaal of een citaat, of een kijkje achter de schermen, zullen mensen het lezen / bekijken.

Een goede manier om aan de slag te gaan, is het opzetten van een inhoudskalender. Hier zijn slechts enkele ideeën:

  • Tip van de dag
  • Plaats een tutorial
  • Geef een freebie
  • Video achter de schermen
  • Deel de tools die u gebruikt
  • Deel een sneak peek met je volgers
  • Deel een boek dat u aan het lezen bent
  • Vragen stellen
  • Plaats een testimonial of een succesverhaal
  • Geef een speciale korting aan je fans


4. WAAR?

Welk social media-kanaal moet je gebruiken om welke content te plaatsen?

Mijn advies aan jou is niet om dezelfde content te delen via al je sociale media kanalen, omdat mensen dit als spam zullen ervaren. Dus kies goed.

Verras je volgers elke keer met verschillende inhoud.

LinkedIn is een zakelijk netwerk. Plaats meer bedrijfsgerelateerde berichten, zoals werving van talent of managementboeken die u aan het lezen bent, uw uitdagingen als ondernemer, stel vragen of durf om advies te vragen.

Facebook-inhoud kan informeler en leuker zijn. Maar houd het authentiek. Gebruik enkele emoticons om je bericht leuker te maken.

Instagram-berichten moeten esthetisch zijn en vergeet niet om Instagramverhalen te gebruiken. Dit is een geweldige manier om een sneak peek achter de schermen te delen. Berichten over reizen, fitness, gezondheid, mode en eten zijn van harte welkom op Instagram.

Twitter wordt het best gebruikt om het laatste nieuws te delen, om jezelf te positioneren als een expert en discussies te genereren.


5. WANNEER?

Consistentie is de sleutel.

Regelmatig posten zorgt ervoor dat u bij uw volgers blijft en nieuwe volgers aantrekt. Een geheime formule bestaat niet omdat algoritmen veranderen en worden bijgewerkt.

Om een idee te krijgen van wanneer het het beste is om te posten, bekijk je statistieken en vergelijk je verschillende berichten. Welk bericht deed het goed, wat betekent: bereik, vind-ik-leuks, reacties, interactie.

Wanneer is uw Buyer Persona waarschijnlijk online?

Het is bijvoorbeeld logisch dat een bakkerij een foto van een warm brood op een zaterdagochtend plaatst.

Voor een schoonheidssalon, een post op een vrijdagavond over het nemen van de tijd om te ontspannen wanneer het weekend begint, bereikt zijn doelgroep.

Dus kijk welke tijd het beste werkt voor u en uw publiek.


Nu je over de basis beschikt om je sociale media in te zetten, kunnen we onderzoeken hoe je jouw evenement effectief kan promoten!

10 Ways To Use Social Media To Market Your Event


5 W's van evenementenplanning

Het beantwoorden van de 5 W's is onbetwistbaar voordat u een evenement gaat organiseren.

1. WAAROM?

Begin met het waarom. Waarom ben je van plan een evenement te organiseren? Definieer ze op een SLIMME manier om succes te garanderen.

Uw doelstellingen kunnen zijn:

  • informeren, kennis en informatie overdragen
  • bedanken, belonen, stimuleren
  • vieren, plezier hebben
  • motiveren
  • verkopen, winst genereren

2. WAT?

Wat zijn je doelstellingen? Uw doelstellingen beïnvloeden het type evenement:

  • Vergadering
  • Workshop
  • Symposium
  • Conferentie
  • Teambuilding-activiteit
  • Seminar, feest
  • Beurs
  • De lancering van een nieuw product
  • Netwerken ontvangst
  • Open-deur
  • Kick-off meeting
  • Incentive reis
  • Prijsuitreiking

Het spreekt voor zich dat een teambuilding-activiteit een andere inhoud en aanpak vereist dan een beursdeelname of congres. Nadat het type evenement is gedefinieerd, begint de zoektocht naar een geschikte locatie.


3. WIE?

Wie is je doelgroep? Wie wordt er uitgenodigd voor dit evenement?

Als mensen zich via een (persoonlijke) uitnodiging voor het evenement moeten aanmelden, hebben we het over een besloten of gesloten evenement. Bijvoorbeeld een personeelsfeest dat alleen werknemers en eventueel hun partners mogen bijwonen.

Als 'iedereen' zich kan aanmelden voor het evenement, hebben we het over een openbaar of open evenement. Bijvoorbeeld een conferentie over digitale marketing waarbij u een kaartje koopt via de website van het evenement. Jong, oud, marketingprofessional of niet, iedereen kan aanwezig zijn.


4. WAAR?

De locatie wordt bepaald op basis van het type evenement.

Neem eerst de regio in overweging en verfijn het vervolgens verder.

Verschillende factoren bepalen de keuze van de locatie:

  • Capaciteit (hoeveel vergaderzalen zijn er beschikbaar, wat is de maximale capaciteit)
  • Faciliteiten (bereikbaarheid, parkeren, uitrusting, catering)

Dergelijke locaties kunnen zijn:

  • Hotels
  • Kastelen
  • Congreszalen
  • Bioscopen
  • Boerderijen
  • Schepen
  • Watertorens
  • Oude ziekenhuizen
  • Historische gebouwen
  • Enz.

Er zijn heel wat originele locaties. Durf out-of-the box te denken.


5. Wanneer?

Wanneer vindt de gebeurtenis plaats?

Controleer of andere evenementen in dezelfde sector en regio  en op welke datums deze worden georganiseerd. Als er rond dezelfde tijd meerdere evenementen worden georganiseerd, dan misloop je wellicht een deel van je doelpubliek.

Bepaal de datum zorgvuldig! Vergeet niet om rekening te houden met de tijd die nodig is om het evenement te organiseren, want deze voorbereidingstijd wordt meestal onderschat.

Om een succesvol evenement te organiseren, zit het allemaal in de voorbereiding, planning en details.

10 Ways To Use Social Media To Market Your Event

Geraldine Huybrechts


Wat vond je van deze blog?

Laat het me weten!


Met sprankelende groetjes,

BLOG | 10 Tips om je Evenement te vermarkten

Meer items

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x